Wednesday 3 July 2013

Tak dihargai??





Kenapa kita tak dilayan dengan baik?

Orang tak hargai kita..?

Tak fikir perasaan kita lansung..

Datang masa perlu pergi bila kita tak bermakna untuk mereka

Tak dihiraukan..

Begini ke balasan diorang buat kita?

Sedangkang kita baik pada diorang, kita selalu ada disisi diorang bila diorang susah dan sedih. Kita setia dan sentiasa sokong diorang. Tapi ini balasan yang kita dapat..tak adil. Kenapa kita diperlakukan begini.?

Macam-macam..Dulu aku pun fikir macam ni. Apa salah aku?Kenapa diorang layan aku macam ni. Kenapa Perangai diorang pada aku buruk sangat.
Tapi jika muhasabah semula, fikir dengan mendalam..Cari solusinya, tenangkan diri maka baru aku faham. Itu pun bila dah dengar kata-kata nasihat dan motivasi dari Dr Muhaya.
Cuba kita fikir sejenak, ingat kembali bagaimana sikap kita pada Allah?Sudah cukup baikkah kita pada Allah. Adakah kita hamba dia yang baik?

Jika ya Alhamdulillah..kita tentu disayangi Allah dan pasti yang sedang berlaku sekarang ni adalah ujian Allah..
 Jika TAK..

Maka sedarlah..!! itulah puncanya. Kita tak cukup baik pada Allah. Kita tak jaga hubungan kita dengan Allah tapi leka jaga hubungan kita dengan manusia. Sesungguhnya bila Allah sayang kita, maka orang-orang beriman juga akan sayangkan kita. Bila Allah tak sayang..cuba fikir, macam mana manusia lain nak sayangkan kita?

Tapi bila tak jadi hamba Allah yang baik macam mana Allah nak sayang agaknya?

Herm..sebenarnya ni lah salah kita. Cuba fikir apa pulak salah kita kat Allah. Aku ni pun banyak salah, banyak dosa. Itu sebab selalu kena muhasabah diri dan aku belajar dan ingatkan kat diri aku supaya jangan salahkan orang tapi carilah apa kesalahn kita. Aku guna keyword belajar..sebab aku pun tengah belajar.Aku type tentang post ni pun,aku tengah ingatkan kat diri aku.Bukan nak berlagak serba tahu dan nak menunjuk-nunjuk.

Yang baik itu mesti datang dari kasih sayang Allah,yang buruk itu datang dari diri kita sendiri.Bagaimana layanan kita pada Allah.
Aku teringat juga kata-kata ustaz kazim elias

Memang kesusahan itu ujian Allah
Kadang-kadang kesusahan itu kerana dosa kita sendiri

Kesimpulannya tak ada yang lebih penting didunia ini melainkan Kasih sayang Allah.Tanpa apa-apa, makanan, minuman, harta, teman yang baik tapi jika kita ada kasih sayang Allah..insyaallah pasti kita mampu hidup di dunia ni.

last word...
Allah sayang..semua orang sayang


No comments:

Post a Comment