Thursday 22 January 2015

Tersenyum dihadapan manusia menangis dihadapan Allah





Aku hanya mampu tersenyum. Persepsi orang terhadap kita mana mampu ubah.
Orang melihat kita dengan pandangan zahir, tak akan nampak disebaliknya. Begitu juga kita, hanya nampak orang pada zahir, tak mampu melihat disebaliknya.

Tapi orang yang matang, dan orang yang bijak tidak menilai hidup manusia lain melalui pandangan zahirnya, tetapi menilai melalui  akal,iman dan ilmu. 

Allah sudah memberi kebaikan kepada kita sama rata, dan kesusahan sama rata. Cuma yang bezanya, bentuknya sahaja. 

Aku ingatkan kepada diri aku..dengan kata-kata DR Prof Muhaya.
“Jika kita asyik menilai kebahagiaan orang lain, kita tak nampak kebahagiaan kita sendiri.”

Jangan menilai kebahagiaan dan kesenangan serta kelebihan yang dia ada, tapi hitunglah keperitan hidupnya. Tapi manusia yang pandai menyembunyi, kita tak mampu melihat kesedihannya. Yang kelihatan hanya senyumannya. =)

Senyuman bukan kerana dia hipokrit tetapi kerana dia sabar, redha dan bersyukur apa adanya.

Tersenyum dihadapan manusia menangis dihadapan Allah. Aku nak jadi begitu.


2 comments:

  1. Memang mudah jika berkata "aku bahagia" ..sedangkan hati yang tahu perkara sebenarnya...

    ReplyDelete