Saturday 27 February 2016

Budak Blur tu






Aku bukanlah budak bijak
Jenis blur
Nak faham sesuatu ambil masa yang lama
Masa zaman sekolah selalu kena marah dengan cikgu
Dulu dapat SPM pun cukup-cukup makan saja

Alhamdulillah dapat juga peluang sambung belajar ke politeknik
Masa tu rasa rendah diri sangat.
Biasalah orang memang pandang rendah dekat pelajar poli
Masa belajar pun rasa rendah diri tu tetap ada
Aku tak pandai bergaya, softskill pun kurang, dah la blur ja
Rasa diri macam tikus, kecil je.
Kebanyakan kawan-kawan memang pandai. Ada yang dapat result cemerlang tapi masuk Poli.

Masa tu buta IT. Dapat pula course IT. Nangis juga la masa kena buat tugasan. Yang aku tahu pasal komputer cuma word saja. Bayangkanlah buat facebook dan email pun mak aku. Bila cari maklumat di internet pun tak pandai, nak guna laptop pun takut-takut. Bila pensyarah cakap pasal software, aku tercengang-cengang. Semua kena study sendiri. Nak harapkan kawan pun takut ganggu diorang.  Nak tak nak belajar sendiri.

Tu masa diploma dulu. Macam-macam dugaan dan cabaran. Aku boleh nampak perbezaan diri masa dulu dan sekarang. Banyak yang aku belajar dari kesilapan sendiri pada masa lalu.

Alhamdulillah, sekarang aku di sebuah IPTA paling Utara. Tinggal setahun lagi nak habis. Siapa cakap budak politeknik tak boleh jejak kaki hingga ke IPTA, mengenggam segulung ijazah?
Yang penting usaha, jangan putus asa.

Gagal dalam SPM bukan bemakna kita gagal selamanya.

Moga ilmu aku ni, boleh sumbangkan sesuatu untuk masyarakat. Aku harap boleh jadi animator atau visual effect artist. Aku nak buat sesuatu untuk masyarakat. Tak mampu pun jadi pendidik anak-anak kecil.

Yang berjaya bukan sebab dia bijak
Yang gagal bukan sebab dia bodoh
Tapi Usaha

No comments:

Post a Comment