Thursday 26 February 2015

Mengapa solehah yang aku pilih?





Mengapa aku mahu jadi solehah?
Pertanyaan ini muncul sendiri dalam sanubari aku
Kerana..terbit satu rasa ketenangan yang menyapa hati aku apabila aku melihat wanita bertudung labuh yang punya akhlak yang menawan, ibadah yang mantap dan super rajin mengejar redha Allah.
Subahanaallah..
Ada rasa tenang
Ada rasa tersentuh 
Apabila  melihat puteri-puteri syurga itu

Aku pun mahu jadi begitu
Walau perlu waktu
Walau masih lagi berangkak
Walau perlu meredah beribu duri

Diri cuma gadis biasa bukan muslimah, cara hidup pun biasa-biasa. Sekolah pun..disekolah biasa. Tiba-tiba mahu berubah ke arah cara hidup lebih islam, cara pakaian yang lebih baik yang diredhai Allah. Bukan senang.

Ujian pertama
Menghadap semua kritikan kawan-kawan. Ada kiritikan membina ada juga membuat aku hampir hilang keyakinan. Hampir juga putus asa.

Ujian kedua istiqamah
Sering kali rasa malas datang menjenggah. Memang aku akui, aku sering juga kalah. Usaha aku..minta ibu dan ustazah tolong doakan. Pernah juga aku menyapa di facebook kak wanis (Hikmatul Islam) penulis  Wanita solehah awak kat mana. Minta dia tolong doakan agar aku terus istiqamah. Mengapa dia? Kerana aku mahu jadi seperti dia. Kerana dia idola aku..

aku ingat lagi pesannya.. "nak jadi solehah mesti ada ilmu dik."

insyaallah..aku sedang cuba..cuba dan terus cuba sampai berjaya. Aku mahu jadi seperti Kak Wanis. =)

Sahabat2 doakan ya.. aku pun doakan kalian semua juga berjaya di dunia akhirat, berjaya jadi wanita solehah permaisuri syurga.


 





No comments:

Post a Comment